Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00007 |
---|---|---|
Titel | : | Oorspronkelijk uitvoering van de inlaat van de RSL windtunnel / Original configuration of the inlet of the RSL wind tunnel |
Instituut | : | RSL |
Locatie | : | Amsterdam, Marinewerf |
Datering | : | ca. 1920 |
Bijzonderheden | : | De windtunnel van de RSL was opgesteld in het hoofdgebouw. Hij was van het zogenaamde Eiffel-type. Lucht werd aangezogen door de inlaattrechter. Achter de inlaat bevond zich de "open" of "vrije straal" meetplaats waar windtunnel modellen in werden opgehangen. Door de snelheden tot maximaal 25 m/sec ontstond er een onderdruk waardoor om de open meetplaats heen een kamer gebouwd is waarbinnen onderdruk heerst. Aan het einde van de trechter, op de overgang naar de meetplaats, was een soort van rooster om de turbulentie van de stroming te verminderen. Na de meetplaats stroomde de lucht verder door de buisvormige uitlaat waarbij de doorsnede weer toenam en de snelheid dus verminderde. Daar bevond zich ook de aandrijfschroef (foto 00001). Vervolgens stroomde de lucht weer terug in de vrije ruimte om in het gebouw terug te stromen naar de inlaat. In het begin was de turbulentie in de meetplaats onaanvaardbaar groot. Verschillende verbeteringen zijn aangebracht (foto’s 00026 en 00018) zoals een betere aerodynamische vorm van de instroomtrechter en het sluiten van de meetplaats door wanden ("gesloten meetplaats"). Na deze verbeteringen konden proeven met een luchtsnelheid tot 35 m/s worden uitgevoerd, nadat ook een krachtiger aandrijfmotor werd gebruikt.[1] The so called Eiffel-type wind tunnel was situated in the main building of the RSL. Air was sucked into the funnel shaped inlet. Behind the inlet was the "open" or "free stream" test section in which the wind tunnel models were suspended. The airspeed with a maximum of 25 m/sec caused underpressure so that around the open test section a room was built in which underpressure existed. At the end of the funnel a structure was installed to reduce the turbulence of the airstream before entering the test section. After the test section the air passed the tubular exhaust with an increasing cross section, reducing the airspeed. At the end of the tube was the fan (photo 00001). After passing the fan the air streamed back into the large hall to flow back to the tunnel inlet. In the beginning the turbulence level was too high for acceptable test accuracies. Several improvements were implemented (photo’s 00026 and 00018), such as a better aerodynamic shape of the inlet funnel and closing the test section with walls ("closed test section"). Now tests were possible with airspeeds up to 35 m/sec when a more powerful drive system was also installed.[1] Referentie: [1] B. van den Berg: Windtunnels en windtunnelmetingen in vroegere tijden bij RSL en NLL Zie ook beeldbankfoto's 00001, 00033, 00034, 00018, 00026, 00045 en 00363. |
Fotograaf | : | Onbekend Disclaimer
Stichting Behoud Erfgoed NLR heeft haar uiterste best gedaan om de rechthebbende van het gebruikte beeldmateriaal te achterhalen.
Indien een persoon of bedrijf echter kan aantonen dat toestemming m.b.t. het gebruikte beeldmateriaal vereist was, dan verzoeken wij hem/haar om direct contact met ons op te nemen. EXIT |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnels |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | L=17cm, B=23cm |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 07 januari 2025