Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00018 |
---|---|---|
Titel | : | Uiteindelijke configuratie van de inlaat van de RSL tunnel / Ultimate configuration of the inlet of the RSL tunnel |
Instituut | : | RSL |
Locatie | : | Amsterdam, Marinewerf |
Datering | : | ca. 1919 |
Bijzonderheden | : | De oorspronkelijke inlaat (zie foto 00007) van de "Eiffel" tunnel (de eerste tunnel van de RSL) is gemodificeerd rond 1920 om een betere instroming te krijgen. Men spreekt hier van een "bellmouth", een opvangtrechter in de vorm van een klok, de meest elegante manier om de stroming op te vangen. The original inlet (see photo 00007) of the "Eiffel" tunnel (the first tunnel of the RSL) is modified around 1920 in order to improve the air inflow with the help of a "bellmouth", a bell shaped structure to better "catch" the incoming air. Zie ook foto's 00007, 00026, 00045 en 00363. Referentie: [1] A. Elsenaar: Onder de vleugels van Göttingen, Het Nationaal Luchtvaartlaboratorium in de Tweede Wereldoorlog, p. 20 afb. 2.2 |
Fotograaf | : | Onbekend Disclaimer
Stichting Behoud Erfgoed NLR heeft haar uiterste best gedaan om de rechthebbende van het gebruikte beeldmateriaal te achterhalen.
Indien een persoon of bedrijf echter kan aantonen dat toestemming m.b.t. het gebruikte beeldmateriaal vereist was, dan verzoeken wij hem/haar om direct contact met ons op te nemen. EXIT |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnels |
Categorie | : | |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | L=17cm, B=23cm |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 07 januari 2025