|
|
Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00033 |
---|---|---|
Titel | : | De uitlaat van de RSL windtunnel / The exhaust of the RSL wind tunnel |
Instituut | : | RSL |
Locatie | : | Amsterdam, Marinewerf |
Datering | : | 1919-1937 |
Bijzonderheden | : | De foto laat het buisvormige achtereinde zien van de tunnel. De diameter neemt naar achteren toe om de luchtsnelheid te verkleinen (de zgn. "diffusor"). De doosvormige constructie daarachter met doorlaatbare wanden heeft als doel de lucht zo gelijkmatig mogelijk verdeeld weer in de vrije ruimte te laten terugstromen. Ter plaatse van de overgang van de ronde buis naar de vierkante doos bevindt zich de aandrijfschroef (foto 00001) van de tunnel.[1] The picture shows the tubular back end of the tunnel. The diameter increases to reduce the airspeed (the so called "diffuser"). The box type structure is composed of walls, which are partly open to reduce the turbulence of the air streaming back into the free space. The location of the fan of the tunnel is where the tube is connected to the box.[1] Referentie: [1] B. van den Berg: Windtunnels en windtunnelmetingen in vroegere tijden bij RSL en NLL Zie ook beeldbankfoto's 00001, 00007 en 00034 |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnels |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | L=17cm, B=23cm |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 07 januari 2025