Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN)
 → 
 →  [Database nr. 00039]
 

 
 

Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave

 
 
 

 

Uitgebreid zoeken

Database nr. : 00039
 
Titel : Onderzoek drijvergestel / Investigation of floats
Instituut : RSL
Locatie : Amsterdam, Marinewerf
Datering : 1919
Bijzonderheden : Sinds 1919 opereerde de MLD met Van Berkel W.A. drijvervliegtuigen, Een in 1918 geÔnterneerd Duits Hansa-Brandenburg W-12 drijvervliegtuig stond model voor deze W.A., waarvan ruim 40 stuks zijn gebouwd bij Van Berkel Patent. In 1919 kreeg deze de opdracht van het ministerie van Marine voor de bouw van een nieuw lange afstand watervliegtuig, de Van Berkel W.B.. Hiertoe voerde de RSL onderzoek uit aan een houten model, schaal 1:10, van de drijvers van een W-12. Het doel van het onderzoek was te bezien of:
- een beweegbaar vulstuk achter de trede of step van de drijver de luchtweerstand kon verminderen.
- een verhoging van het voorste deel van de van de drijver de vliegeigenschappen kon verbeteren (minder weerstand en een verkleining van de neiging van het vliegtuig om voorover te bewegen).
De foto laat verschillende configuraties zien van de drijvers tijdens de proef. Deze werd uitgevoerd in de windtunnel van de RSL met behulp van de aerodynamische balans van Eiffel. De meetresultaten bleken echter te onnauwkeurig omdat de drijvers te klein waren. [1]. De meting werd later succesvol herhaald met een twee maal zo groot model.

Since 1919 the MLD operated the Van Berkel W.A. seaplane, More than 40 W.A.s were built by Van Berkel Patent on the basis of a German Hansa-Brandenburg W-12 seaplane, which was interned in 1918. In 1919 this company was contracted by the ministry of the Navy to build a long range sea plane, the Van Berkel W.B.. To that end the RSL tested a wooden scale 1:10 model, of the floats of a W-12. The aim of the test was to investigate whether:
- a movable filling-in piece behind the step of the float reduces the air drag.
- an increase of the height of the front end of the float improves the flying qualities (less drag and a reduction of the nose down tendency of the aircraft). The picture shows some configurations of the float during the test, which has been performed in the RSL wind tunnel with the Eiffel type aerodynamic balance. However the test results were insufficiently accurate because of the small dimensions of the floats .[1]. Later the test was successfully repeated with the model twice as large.

Referenties:

[1] Aerodynamisch onderzoek van drijvermodellen voor de Maatschappij Van Berkelís Patent; RSL rapport A.0008 (1919)
 
Fotograaf :
Collectienaam :
Rubriek : Aerodynamica
Subrubriek : Windtunnelmodellen
Categorie : Foto: z/w
Achterkant afbeelding :
Afmetingen : L=22cm, B=16cm
Rapportnummer : A.0008
 

     

Heeft u aanvullende informatie over bovenstaande foto?
Wij vernemen dat zeer graag van u via het  

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 17 november 2021