|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00051 |
---|---|---|
Titel | : | Windtunnelmetingen aan een vleugelmodel van De Vignon Vandevelde / Windtunnel tests on a wing model of De Vignon Vandevelde |
Instituut | : | RSL |
Locatie | : | Amsterdam, Marinewerf |
Datering | : | 1919 |
Bijzonderheden | : | Dit tweedekker model is één van de twee gelijksoortige modellen gemeten in de Eiffel windtunnel in december 1919 in opdracht van de uitvinder J.F.H. De Vignon Vandevelde. De uitvinding betrof een vleugel waarbij zowel de neus als de achterkant van het profiel op een gecontroleerde wijze verdraaid konden worden ('variabele welving'). Hierdoor kon de landingssnelheid of de landingslengte worden verminderd. Ter validatie werden twee complete modellen gemaakt door de RSL (modellen 6 en 7) met resp. een ongewelfd en een gewelfd profiel. De resultaten vielen tegen en het onderzoek had voor zover bekend geen vervolg. This bi-plane model is one of two similar models measured in the Eiffel wind tunnel in December 1919 for the inventor J.F.H. De Vignon Vandevelde. The invention was concerned with a wing of which the nose and rear part could be deflected in a controlled way to decrease the landing speed or landing distance. To validate the concept two complete models were manufactured by the RSL (models 6 and 7) with respectively the original and the cambered airfoil section. Unfortunately, the results were disappointing and as far as known, no further actions were taken. Referenties: [1] “Rapport inzake het aerodynamisch onderzoek van twee draagvlakcellen - systeem De Vignon van de Velde”; RSL rapport A.0006 (1920) [2] Brieven in het Baumhauer Archief: archief No. NLR-06.1.B-06 van de Stichting Historisch Museum NLR Zie ook Museumobject 00600. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnelmodellen |
Categorie | : | |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | L=13cm, B=17cm |
Rapportnummer | : | A.0006 |
Bijlage(n):
|
||
Record aangepast: 21 april 2021