Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00101 |
---|---|---|
Titel | : | Fokker F.VIIa |
Instituut | : | RSL/NLL |
Locatie | : | Schiphol |
Datering | : | 1937-1940 |
Bijzonderheden | : | Op 4 mei 1936 kocht de RSL een Fokker F.VII vliegtuig van de KLM; het kreeg de registratie PH-RSL. In die tijd was de F.VII het meest populaire en best verkochte verkeersvliegtuig ter wereld. Het vliegtuig had al een bewogen historie bij de KLM, waar het als één- en driemotorig vliegtuig had gevlogen, met verschillende motoren en onder diverse registraties. Na de overgang van de RSL in het Nationaal Luchtvaart Laboratorium (NLL) in 1937 werd de registratie gewijzigd in PH-NLL. In de oorlogsjaren was het vliegtuig opgeslagen op een boerderij, waar het uiteindelijk in deplorabele staat in 1953 werd teruggevonden. Het toestel werd overgebracht naar de vliegtuigcollectie van de TH in Delft en werd uiteindelijk in 1961 gesloopt. On May 4, 1936, the RSL obtained a Fokker F.VII aircraft from KLM Airlines. It obtained the registration PH-RSL. In those years the F.VII was the world's most popular and best sold transport aircraft. During its time with KLM the aircraft had been equipped with one and with three engines, with different types of engines and under different registrations. After the RSL was transformed into the National Aeronautical Research Institute (Nationaal Luchtvaart Laboratorium, NLL) the registration was changed into PH-NLL. The aircraft was hidden on a farm during the second world war and was eventually recovered in 1953. It was part of the aircraft collection of the Technical University in Delft until it was scrapped in 1961. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Luchtvaartuigen |
Subrubriek | : | Laboratoriumvliegtuigen |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | Onbekend |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 15 november 2021