Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00120 |
---|---|---|
Titel | : | Windtunnelmodel van de Concorde t.b.v. drukmetingen / Concorde wind tunnel model for pressure testing |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | ca. 1975 |
Bijzonderheden | : | Het model is voorzien van drukgaatjes en weggewerkte drukleidingen in de vleugel. De zichtbare drukleidingen zijn aangesloten op zogenaamde duplex miniscanners, waarvan er enkele in de romp te zien zijn. Deze waren, omstreeks 1975, een doorontwikkeling van de scanivalves. Drukmetingen konden daardoor sneller worden uitgevoerd. De windtunnels van het NLL speelden een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het supersone verkeersvliegtuig Concorde, een gezamenlijk Brits-Frans project. De eerst metingen in de hoge-snelheidstunnel (HST) vonden plaats in 1963. In 1965 werd voor het eerst een model van de Concorde in de supersone-snelheidstunnel (SST) getest. Vele metingen volgden tot aan het jaar 1975. In de periode 1962-1975 werden de HST (een-derde) en de SST (twee-derde) gedurende 1200 dagen gebruikt voor verschillende metingen aan dit vliegtuigtype.[1] The model is provided with pressure taps and pressure tubes worked off in the wing. The visible pressure tubes are connected to so called duplex miniscanners in the fuselage. They were, around 1975, a further development of the scanivalves and allowed a reduction of the time required for pressure testing. The NLL wind tunnels played an important role during te development of the supersonic transport aircraft Concorde, a joint British-French project. The first tests in the high-speed windtunnel took place in 1963. In 1965 a Concorde model entered the supersonic tunnel for the first time. Many tests followed until the year 1975. Within the period 1962-1975 the HST (one third) en de SST (two third) were used during 1200 days for various types of tests on Concorde.[1] Zie ook foto 00380 Referentie: [1] A. Elsenaar: 0.2 < Ma < 4.0: 50 years high speed wind tunnel testing in the Netherlands, blz. 49 |
Fotograaf | : | Onbekend Disclaimer
Stichting Behoud Erfgoed NLR heeft haar uiterste best gedaan om de rechthebbende van het gebruikte beeldmateriaal te achterhalen.
Indien een persoon of bedrijf echter kan aantonen dat toestemming m.b.t. het gebruikte beeldmateriaal vereist was, dan verzoeken wij hem/haar om direct contact met ons op te nemen. EXIT |
Collectienaam | : | ? |
Rubriek | : | Werkplaatsen |
Subrubriek | : | Mechanische producten |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | Onbekend |
Afmetingen | : | L=11cm, B=16cm |
Rapportnummer | : | - |
|
||
Record aangepast: 20 december 2023