SBEN banner
 

Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN)
 → 
 →  [Database nr. 00177]
 

 

<    1 2    >

( record bevat 2 afbeeldingen; getoond wordt:   )


Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Database nr. : 00177
 
Titel : Vermoeiingsproef op vleugel Fokker F28 / Fatigue test on wing Fokker F28
Instituut : NLR
Locatie : Marknesse
Datering : 1968
Bijzonderheden : Vermoeiingsproef op de vleugel van de Fokker F28 Fellowship in het laboratorium van het NLR in de Noordoostpolder. Gesimuleerde luchtkrachten (o.a. remous) werden via "dennenboomstelsels" over de vleugel verdeeld. Ook de belastingen door de landingskleppen en het onderstel werden nagebootst. De proeven werden uitgevoerd gedurende 18 uur per dag. Dagelijks werden inspecties op scheuren aan de vleugelbuitenzijde uitgevoerd. Na elke 5.000 gesimuleerde "vluchten" volgde een inspectie op inwendige scheuren. Aan het einde van 1968 waren 44.000 gesimuleerde vluchten uitgevoerd. De tweede foto laat de doorbuiging van de vleugel zien bij twee verschillende belastinggevallen.[1]
Fatigue testing on the wing of the Fokker F28 Fellowship in the laboratory of NLR. Simulated air forces (also from remous) were distributed over the wing by a "pine-tree" system. The loads caused by landing flaps and undercarriage were also simulated. The test intensity was 18 hours per day. Daily inspection for cracks on the outside wing were made. After each 5,000 simulated "flights" an inspection for internal cracks was made. At the end of the year 1968 44,000 simulated flights were completed. The second picture shows the wing deflection during two different load conditions.[1]

Referentie:
[1] Jaarverslag NLR 1968, p. 41-42 en 51;

Zie ook Beeldbankfoto 00230, 00466, 00688, 00714, 00747 en 00748.
 
Fotograaf :
Collectienaam :
Rubriek : Constructies en materialen
Subrubriek : Vermoeiingsonderzoek
Categorie : Foto: z/w
Achterkant afbeelding :
Afmetingen : L=13cm, B=18cm
Rapportnummer :
 

Vorige object   Volgende object

Heeft u aanvullende informatie over bovenstaande foto?
Wij vernemen dat zeer graag van u via het  

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 06 december 2023