Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00224 |
---|---|---|
Titel | : | Testschade aan een GLARE lapnaad / test damage to a GLARE lap-joint |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Marknesse |
Datering | : | 1990-2000 |
Bijzonderheden | : | Gedurende de jaren 80 werd door prof. Jaap Schijve aan de latere Technische Universiteit Delft begonnen met de ontwikkeling van een materiaal, dat beter tegen vermoeiing bestand was. Dit Aramide Aluminium Laminaat (ARALL) bestond uit verlijmde lagen van dunne aluminium plaat met gelamineerde aramide vezels. Later werden glasvezels gebruikt en ontstond het materiaal GLARE (GLAss REinforced aluminum). Het NLR is op grote schaal en langdurig betrokken geweest bij de proefnemingen met GLARE. In dit verband laat de foto een lapnaad zien bestaande uit twee platen van het materiaal GLARE, die met rijen klinknagels zijn verbonden. Een vermoeiingsproef heeft geleid tot het bezwijken van het proefstuk. Het uitvoerige proefprogramma leidde uiteindelijk tot acceptatie van het materiaal door de vliegtuigindustrie en tot de certificatie door de luchtwaardigheidsautoriteiten. GLARE werd door Fokker geproduceerd en gebruikt als romppanelen voor de Airbus A380. During the 1980’s prof. Jaap Schijve at the Delft University of Technology in Delft started the development of a material with a better resistance against metal fatigue. This Aramide Aluminium Laminate (ARALL) was composed of adhesive layers of thin aluminium with laminated aramide fibers. Later on glass fibers were used and the material GLARE (GLAss REinforced aluminum) was developed. NLR was intensively and for a long period involved in the development testing of GLARE. The picture shows a lap-joint composed of two plates of GLARE put together by rows of rivets. A fatigue test resulted in failure of the test article. The extensive GLARE test programme resulted in the acceptance of the material by industry and certification by the airworthiness authority. GLARE was produced by Fokker and used as fuselage panels in the Airbus A380. Zie ook Beeldbankfoto's 00228, 00237 en 00256. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Constructies en materialen |
Subrubriek | : | Vermoeiingsonderzoek |
Categorie | : | Foto: kleur |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 21 oktober 2020