Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00243 |
---|---|---|
Titel | : | Onderzoek ongeval Sikorsky S-61 / Investigation Sikorsky S-61 accident |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Noordzee ten noorden van Texel |
Datering | : | 1974 |
Bijzonderheden | : | In 1974 brak tijdens de vlucht een stuk van een rotorblad af van een Sikorsky S-61N helikopter, die verongelukt. Het NLR deed met succes onderzoek naar de oorzaak onder meer met behulp van microscopisch onderzoek. Bij een periodieke bladinspectie was eerder geconstateerd, dat op één plaats een lijmverbinding van het blad was losgelaten, maar nog binnen de fabriekstolerantie viel, zodat kon worden doorgevlogen. Daarna is ter plekke corrosie ontstaan en het begin van een scheur, die groeide en niet tijdig werd ontdekt. Het controlemiddel op scheuren berustte op een onder druk staand gas in de holle bladligger. Een scheur zou leiden tot drukverlies, dat alleen op de grond kon worden afgelezen. Voor het begin van de laatste vlucht was de aanwijzing nog normaal. Maar tijdens deze fatale vlucht is toch een vermoeiingsbreuk ontstaan. De controle methode bleek ontoereikend. Een van de aanbevelingen van het NLR was om de controle op de druk in de liggers ook tijdens de vlucht in de cockpit te kunnen aflezen, wat werd overgenomen door de fabrikant Sikorsky. In 1974 part of a rotor blade of a Sikorsky S-61N helicopter detached in-flight. NLR did a successful investigation into the cause, amongst others by microscopic research. During an earlier periodic blade inspection a bonded part of the blade was found loose, however within the manufacturer tolerance so that flying was not suspended. Later at that spot corrosion had started followed by the initiation of a crack, which was not timely detected. Cracks in the hollow pressurized blade spar could be detected by a pressure reduction, that only could be read on the ground. Before the last flight pressure reading was still normal. But during this fatal flight a fatigue crack had developed. The test method had proven to be inadequate . One of the recommendations of NLR was to present the pressure reading in the blade spar during flight, which was adopted by the manufacturer Sikorsky. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Constructies en materialen |
Subrubriek | : | Schade- en ongevallenonderzoek |
Categorie | : | |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 27 juni 2018