Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00244 |
---|---|---|
Titel | : | Onderzoek motorstoring Lockheed F-16 / investigation engine failure Lockheed F-16 |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Marknesse |
Datering | : | 2001 |
Bijzonderheden | : | In 2001 stortte een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht na een motorstoring in zee. Het NLR deed (materiaal)-onderzoek naar de oorzaak met o.a. een elektronenmicroscoop. De conclusie was, dat als gevolg van trillingen een hoge druk olieleiding bij de motor was gescheurd; weggelekte olie was ontbrand en door de hoge temperatuur was een aandrijfas uitgebogen met als gevolg dat de motor stopte. De bevestiging van de olieleiding werd door de motorfabrikant aangepast om trillingen te voorkomen. In 2001 an F-16 of the Royal Netherlands Air Force after an engine failure crashed into the sea. NLR used amongst others an electron microscope for the investigation of material to find the cause of the accident. The outcome was that as a result of vibrations a high pressure oil line had failed. Spilled oil caught fire and the resulting high temperatures caused a serious deformation of a drive shaft, which stopped the engine. The oil line mounting was modified by the engine manufacturer to prevent vibrations. Zie ook de bijlage |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Constructies en materialen |
Subrubriek | : | Schade- en ongevallenonderzoek |
Categorie | : | |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 27 juni 2018