Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00277 |
---|---|---|
Titel | : | Onderzoek aanbrengen hoekdek op vliegdekschip / investigation of introducing angle deck on aircraft carrier |
Instituut | : | NLL |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | 1954 |
Bijzonderheden | : | In 1948 werd het vliegdekschip HMS Venerable van Groot Brittannië overgenomen door de Koninklijke Marine en kreeg de naam Hr.Ms. Karel Doorman. Het had nog het klassieke rechthoekige dek, waardoor startende en landende vliegtuigen elkaar in de weg zaten. Daarom werd besloten een hoekdek aan de bakboordzijde aan te brengen, waardoor de vliegtuigen, die op het voordek met de katapult evenwijdig aan de langsas van het schip werden gestart, geen last meer hadden van landende en eventueel doorstartende vliegtuigen. Om de relatieve windrichting parallel aan de landingsbaan te krijgen, moest tijdens de landing het schip een koers met zijwind varen. Daardoor zouden er op de landingsbaan hinderlijke wervelingen kunnen optreden. Daarom zijn in 1954 in de tunnel van het NLL metingen uitgevoerd aan een model van de Karel Doorman met 'hoekdek'. In 1948 the Royal Netherlands Navy became the owner of the former Royal Navy carrier HMS Venerable. The ship received the new name Hr.Ms. Karel Doorman. It still had the classical rectangular deck, where takeoff and landing of aircraft could not take place at the same time. It was decided to build an angular deck on the port side of the ship. This allowed to separate the catapult-launch of aircraft at the forward end of the ship and parallel to the ships longitudinal axis, from the landing aircraft on the angle deck at the back. Approach and landings on the carrier are flown into the relative wind. As a consequence the ship has to steer a course which induces a crosswind component. In this situation hindrance-causing vortices could exist over the deck. In 1954 tests, with a model of Karel Doorman with the angle deck, were made in the tunnel of the LST to determine these effects. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Niet-luchtvaartonderzoek |
Categorie | : | Samengestelde tekening |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 12 december 2018