Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00341 |
---|---|---|
Titel | : | Bepalen van start- en landingslengte van de Fokker G.I / Tests to determine the take off and landing distance of the Fokker G.I |
Instituut | : | NLL |
Locatie | : | Schiphol |
Datering | : | 1939 |
Bijzonderheden | : | De Fokker G.I was een tweemotorige jachtbommenwerper, ontworpen in 1934. In 1939 werden op Schiphol door het NLL start- en landingsproeven uitgevoerd.[1] Daarbij werden in totaal zes starts en landingen gemaakt. Het doel was het vaststellen van de startlengte en de landingslengte van dit vliegtuig. De startlengte is de afstand vanaf de startpositie tot het loskomen van de grond. De landingslengte is de afstand vanaf het punt van het tot stilstand komen tot het begin van de landingsbaan. Voor de metingen met het vliegtuig op de grond werd een tijdbeeldcamera gebruikt. Een filmcamera werd gebruikt om de snelheid ten opzichte van de lucht bij loskomen en de landingssnelheid te bepalen.[2] De meetresultaten zijn voor operationeel gebruik herleid tot standaard(atmosfeer) omstandigheden. The Fokker G.I was a twin-engine fighter bomber, designed in 1934. In 1939 NLL conducted take off and landing tests at Schiphol.[1]. In total six take offs and landings were made. The aim was to determine the take off length and the landing length of the G.I. A photo camera with time registration was used for pictures of the aircraft on the ground. A film camera was used to determine the air speed of the aircraft when becoming airborne and to determine the airspeed during landing [2]. For operational use the test results were corrected to the standard (atmospheric) conditions. Zie ook foto 00460 (Fokker G.I) Zie ook foto's 00010 en 00011 (theodoliet). Referenties: [1] Verslag van de start- en landingsproeven, verricht te Schiphol op 30 maart 1939 met het vliegtuigtype Fokker G 1; RSL rapport V.1158 [2] VERSLAGEN EN VERHANDELINGEN VAN DEN RIJKS-STUDIEDIENST VOOR DE LUCHTVAART AMSTERDAM DEEL III, 1925: - Rapport V.0079 Fotografische tijdstudies van vliegtuigbanen ir. A.G. von Baumhauer p.95-108 - Fotografische tijdstudies van vliegtuigbanen. Uittreksel. p. 95 - Etudes photographiques de trajectoires d’avion. Résumé. p. 96-97 - Photographic timestudies of aeroplane paths. Summary. p. 97-98 - Photographische Zeitstudien von Flugzeugbahnen. Zusammenfassung p. 98-99 - Volledig Nederlandstalig rapport. p. 101-108 |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Luchtvaartuigen |
Subrubriek | : | Vliegproeven en meetmethoden |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | V.1158 |
|
||
Record aangepast: 31 juli 2024