Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN)
 → 
 →  [Database nr. 00349]
 

 
 

Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave

 
 
 

 

Uitgebreid zoeken

Database nr. : 00349
 
Titel : Beproeving van vliegverkeersleidingsconcepten / Research into air traffic control concepts
Instituut : NLR
Locatie : Amsterdam, Schinkel Industrieterrein
Datering : 1994-01-17
Bijzonderheden : NLR simulatoren en vliegtuigen zijn betrokken geweest bij de beproeving van totaal verschillende vliegverkeersleidingsconcepten. Samen met Europese partners waaronder Eurocontrol is een methodiek getest (het PHARE1-project, Programme for Harmonized ATC Research in Eurocontrol), voltooid in 1999, waarin elk vliegtuig een eigen, conflictvrije "buis" van begin naar eindpunt krijgt toegewezen. Het vliegtuig moet zich wel aan de afgesproken tijden en de afmetingen van de buis houden.
De digitale computer in een modern vliegtuig is in staat de "automatische piloot" van het vliegtuig te sturen en zo de gehele vlucht uit te voeren. Als de vliegtuigen elkaar ook kunnen "zien", kunnen de computers ook uitwijkmanoeuvres berekenen en uitvoeren. De rol van de luchtverkeersleiding wordt daardoor geheel opnieuw gedefinieerd. Dit systeem, ontwikkeld in samenwerking met NASA, FAA en Eurocontrol, heet Free Flight en levert hogere veiligheid, grotere efficiŽntie en lagere kosten bij veel meer verkeer.

NLR simulators and aircraft have been involved in testing totally different air traffic management concepts. In cooperation with European partners, amongst which Eurocontrol, a methodology, the PHARE1-project (Programme for Harmonized ATC Research in Eurocontrol), was tested until 1999. In PHARE each aircraft is assigned a specific conflict-free tube from the beginning to the end. The aircraft should adhere to the agreed times and dimensions of the tube.
The digital computer in a modern aircraft has the capability to guide the aircraft autopilot through the whole flight. In the case when aircraft "observe" each other the computers are able to calculate and execute evasive maneuvers. As a consequence the role of air traffic control has been totally redefined. This system, developed in cooperation with NASA, FAA and Eurocontrol is called Free Flight. It provides higher safety, greater efficiency and lower costs in an increased air traffic intensity situation.
 
Fotograaf :
Collectienaam :
Rubriek : Vliegtuiggebruik
Subrubriek : Luchtverkeersleidingsimulatie
Categorie : Foto: kleur
Achterkant afbeelding :
Afmetingen :
Rapportnummer :
 

     

Heeft u aanvullende informatie over bovenstaande foto?
Wij vernemen dat zeer graag van u via het  

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 17 april 2019