Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN)
 → 
 →  [Database nr. 00352]
 

 
Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Database nr. : 00352
 
Titel : Meten intensiteit van tipwervels / Measuring intensity of tip vortices
Instituut : NLR
Locatie : Schiphol
Datering : 1970-1975
Bijzonderheden : Bij de start en landing kan een vliegtuig verongelukken door de sterke wervels achter een vliegtuig dat te dicht voor hem vliegt of taxiet. Deze wervels zijn het gevolg van de draagkracht die de vleugels van dit vliegtuig produceren. Vooral bij lage snelheden zijn de wervels het sterkst. Grote, zware vliegtuigen produceren sterkere wervels dan kleine. Het is belangrijk dat achter elkaar vliegende vliegtuigen voldoende onderlinge afstand hebben. Baanbrekend onderzoek naar de positie t.o.v. de startbaan en sterkte van deze wervels met behulp van een serie windmolentjes werd door het NLR reeds in de jaren 70 verricht, toen nog zonder bruikbaar resultaat. Recent grootschalig internationaal vervolgonderzoek met moderne middelen leverde wel bruikbare resultaten.
An aircraft during take-off or landing may crash caused by the strong vortices produced by an aircraft which flies or taxies in front at too close a distance. These vortices are the result of the lift generated by the wings of this aircraft. The lower the airspeed the more intense are the vortices. Large and heavy aircraft are more dangerous than small and light aircraft. In view of this it is important that individual aircraft maintain a safe spacing. Fundamental research into the position towards the runway and strength of vortices, with a series of small type wind mills, was made by NLR already in the years 1970. However at that time without success. Recent large scale international research with modern equipment provided useable results.
 
Fotograaf :
Collectienaam :
Rubriek : Vliegtuiggebruik
Subrubriek : Veiligheids- en ongevallenonderzoek
Categorie : Foto: z/w
Achterkant afbeelding :
Afmetingen :
Rapportnummer :
 

Vorige object   Volgende object

Heeft u aanvullende informatie over bovenstaande foto?
Wij vernemen dat zeer graag van u via het  

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 29 september 2018