![]() |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00352 |
---|---|---|
Titel | : | Meten intensiteit van tipwervels / Measuring intensity of tip vortices |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Schiphol |
Datering | : | 1970-1975 |
Bijzonderheden | : | Bij de start en landing kan een vliegtuig verongelukken door de sterke wervels achter een vliegtuig dat te dicht voor hem vliegt of taxiet. Deze wervels zijn het gevolg van de draagkracht die de vleugels van dit vliegtuig produceren. Vooral bij lage snelheden zijn de wervels het sterkst. Grote, zware vliegtuigen produceren sterkere wervels dan kleine. Het is belangrijk dat achter elkaar vliegende vliegtuigen voldoende onderlinge afstand hebben. Baanbrekend onderzoek naar de positie t.o.v. de startbaan en sterkte van deze wervels met behulp van een serie windmolentjes werd door het NLR reeds in de jaren 70 verricht, toen nog zonder bruikbaar resultaat. Recent grootschalig internationaal vervolgonderzoek met moderne middelen leverde wel bruikbare resultaten. An aircraft during take-off or landing may crash caused by the strong vortices produced by an aircraft which flies or taxies in front at too close a distance. These vortices are the result of the lift generated by the wings of this aircraft. The lower the airspeed the more intense are the vortices. Large and heavy aircraft are more dangerous than small and light aircraft. In view of this it is important that individual aircraft maintain a safe spacing. Fundamental research into the position towards the runway and strength of vortices, with a series of small type wind mills, was made by NLR already in the years 1970. However at that time without success. Recent large scale international research with modern equipment provided useable results. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Vliegtuiggebruik |
Subrubriek | : | Veiligheids- en ongevallenonderzoek |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 29 september 2018