Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00363 |
---|---|---|
Titel | : | Opeenvolgende modificaties van de Eiffel-tunnel / Successive modifications of the Eiffel tunnel |
Instituut | : | RSL |
Locatie | : | Amsterdam, Marinewerf |
Datering | : | 1921 |
Bijzonderheden | : | Bij de eerste metingen in de RSL tunnel in 1919 bleek dat de stroming op de aanvankelijk open meetplaats te wensen overliet . Snelheidsvariaties van 6% kwamen voor in een verticaal vlak in de meetplaats loodrecht op de stroming. De snelheid van de stroming zelf kon in de tijd met 10% tot 20% variëren. Uitgebreid onderzoek is uitgevoerd om deze situatie te verbeteren. Daarbij zijn verschillende wijzigingen aangebracht aan de tunnel. De schets laat de verschillende verbeteringsstappen zien. Uiteindelijk bleek een verrijdbare, gesloten meetplaats de beste resultaten te geven met snelheidsvariaties van 1,5%. After the first tests in the RSL tunnel in 1919 the air flow in the initially open test section appeared to be less than desired. Speed fluctuations of 6% were measured in a vertical plane perpendicular to the air flow in the test section. The air flow speed itself varied with 10% to 20%. Extensive research was conducted to improve the situation. Several changes to the tunnel were introduced. The sketch shows the different steps herein At the end a moveable, closed test section provided the best results with speed variations of 1,5%. Zie ook foto's 00007, 00018, 00026. Referentie: [1] B. van den Berg: Windtunnels en windtunnelmetingen in vroegere tijden bij RSL en NLL, p. 10-13 |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnels |
Categorie | : | Pentekening |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 07 januari 2025