SBEN banner
 

Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN)
 → 
 →  [Database nr. 00371]
 

 
Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Database nr. : 00371
 
Titel : De Lage Turbulentie Tunnel (LTT) in aanbouw / The Low Turbulence Tunnel under construction
Instituut : NLL
Locatie : Amsterdam, Schinkel Industrieterrein
Datering : ca. 1949
Bijzonderheden : Na de Tweede Wereldoorlog werd begonnen met de bouw van een Lage Turbulentie Tunnel (LTT), als onderdeel van een ambitieus windtunnelplan voor het NLL. De LTT was bedoeld om laminaire vleugelprofielen te testen, waarmee de prestaties van vliegtuigen, zoals het maximale vliegbereik, sterk konden worden verbeterd. Hiervoor was een windtunnel nodig met een zo laag mogelijke turbulentie van de stroming. De LTT zou in 1950 gereed moeten zijn. Terwijl deze gedeeltelijk voltooid was werd de bouw in 1949 plotseling gestopt als gevolg van een bestedingsbeperking bij de overheid. Nog dat zelfde jaar besloot de regering tot een voortgezette steun aan de Nederlandse vliegtuigindustrie. De commissie Blackstone, Damme en Van der Maas bracht daarna een advies uit m.b.t. de voortzetting van de windtunnelplannen van het NLL. Geadviseerd werd om de LTT niet af te bouwen. Het advies werd overgenomen. Op het reeds gerede onderkanaal kwam in de zeventiger jaren het latere LTT-(kantoor)gebouw [1].
After the end of WW II the construction started of a Low Turbulence wind Tunnel (LTT), as part of an ambitious NLL wind tunnel plan. The LTT was to test laminar flow profiles, which allowed to significantly improve aircraft performance, such as the maximum range. To that end a wind tunnel was necessary with a low as possible turbulence level of the air flow. The LTT was scheduled to be ready in 1950. When partly completed the work suddenly was stopped in 1949 as a result of a budget reduction by the government. Shortly afterwards the government decided to continue its support to the Dutch aircraft industry. The commission Blackstone, Damme en Van der Maas made a recommendation about the future of the NLL wind tunnel plans. Their advice was to terminate the building of the LTT, which was accepted. In the seventies on the LTT lower channel the later LTT-(office)building was constructed [1].

Referentie:
[1] A. Elsenaar: 0.2 < Ma < 4.0: 50 years high speed wind tunnel testing in the Netherlands, p. 11-17.
 
Fotograaf :
Collectienaam :
Rubriek : Gebouwen en terreinen
Subrubriek : Gebouwen
Categorie : Foto: z/w
Achterkant afbeelding :
Afmetingen :
Rapportnummer :
 

Vorige object   Volgende object

Heeft u aanvullende informatie over bovenstaande foto?
Wij vernemen dat zeer graag van u via het  

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 13 december 2023