Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00388 |
---|---|---|
Titel | : | Externe balansen van de Eiffel tunnel toegepast in de kleine LST / External balances of the Eiffel tunnel used in the small LST |
Instituut | : | NLL |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | 1940-1945 |
Bijzonderheden | : | Bij de verhuizing in 1940 werden de drie balansen, die vanaf ongeveer 1923 in tunnel 1 (de Eiffel-tunnel) werden gebruikt, overgezet naar tunnel 4, de kleine LST. Deze tunnel had een permanent open meetplaats. Het model hing aan draden omgekeerd aan een frame, dat ook met draden was verbonden met de balansen. Spangewichten zorgden ervoor dat de draden steeds op trek werden belast. Met deze opstelling konden de lift, de weerstand en het duikmoment van het model worden bepaald.[1] During the removal in 1940 the three balances, which since 1923 were used in tunnel 1 (the Eiffel tunnel), were transferred to tunnel 4, the small LST. This tunnel had a permanent open test section. The model was connected, upside down, with wires to a frame positioned above the test section. The air forces acting on the model were transferred through the frame to the balances. With extra weights hanging under the model there always existed tension in the wires. With this setting the lift, drag and the pitch moment of the model could be calculated.[1] Zie ook beeldbankfoto 00716 (plattegrond) Referenties: [1] B. van den Berg: Windtunnels en windtunnelmetingen in vroegere tijden bij RSL en NLL [2] A. Elsenaar: Onder de vleugels van Göttingen, Het Nationaal Luchtvaartlaboratorium in de Tweede Wereldoorlog, p. 283 afb. C.5 |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnelinstrumentatie |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 22 januari 2025