![]() |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00409 |
---|---|---|
Titel | : | Super Kritieke Vleugel projecten / Super Critical Wing projects |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | 1981 |
Bijzonderheden | : | Super Kritieke Vleugel (SKV-project). De ontwikkeling van de superkritieke vleugel startte in 1973 als een researchproject voor de ontwikkeling van zeer geavanceerde vleugels ten behoeve van nieuwe Fokker-vliegtuigen. Basis van deze technologie zijn "superkritieke stromingen", stromingen waarbij lokaal de geluidssnelheid wordt overschreden. Het schema toont de verschillende stappen in dit ontwikkelingstraject hetgeen uiteindelijk een toepassing vond in het ontwerp van de nooit gebouwde Fokker F29 en de vleugel van de Fokker 100 in 1982. Supercritical Wing (SKV-project). The development of the Supercritical Wing started in 1973 as a research project for the development of very advanced wings for new Fokker aircraft. This new technology was based on "supercritical flow", with locally supersonic speeds above the wing. The diagram indicates the various steps in this development process. This resulted finally into the never built Fokker F29 and the wing of the Fokker 100 in 1982. Zie ook Beeldbankfoto's 00408 en 00410 Referenties: [1] A. Elsenaar: 0.2 < Ma < 4.0: 50 years of high speed wind tunnel testing in the Netherlands, p. 80 [2] A. Elsenaar: Superkritieke vleugels van Nieuwland en Slooff, p.13-15 |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | CFD en theoretische aero |
Categorie | : | Pentekening |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 31 januari 2020