Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00472 |
---|---|---|
Titel | : | Prototype van de Fokker 100 (PH-MKH) / Fokker 100 prototype |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Boven de Noordzee |
Datering | : | ca. 1987 |
Bijzonderheden | : | De Fokker 100 was de opvolger van de Fokker F28. Het NLR heeft op een breed terrein een aandeel gehad in de ontwikkeling en het certificatieprogramma van de Fokker 100. Een voorbeeld is de toepassing van een superkritiek vleugelprofiel, waarnaar het NLR jaren lang onderzoek heeft gedaan. Dit vleugelconcept maakt het mogelijk het ontstaan van schokgolven in de stroming over de vleugel uit te stellen, hetgeen leidt tot een verminderde weerstand. De staak aan de neus is bedoeld voor een juiste snelheidsmeting van het vliegtuig. De eerste vlucht was op 30 november 1986. Er zijn in totaal 283 stuks gebouwd. The Fokker 100 was the successor of the Fokker F28. NLR has, in many disciplines, been involved in the development and the certification program of the Fokker 100. An example is the application of a super critical wing profile. NLR has worked on that for many years. This wing type allows to postpone the initiation of shock waves in the air flow over the wing, which results in a lower drag. The sting on the nose is to allow the measuring of the correct aircraft speed. First flight was on 30 November 1986. In total 283 have been produced. Referentie: [1] NLR jaarverslag 1987, p.27 e.v. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Luchtvaartuigen |
Subrubriek | : | Vliegtuigen |
Categorie | : | Foto: kleur |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 05 januari 2019