|
|
Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00529 |
---|---|---|
Titel | : | Vluchtnabootser met Bewegende Stuurhut (VMBS), één vlieger (2) / Flight Simulator with Moving Cockpit, one pilot (2) |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | 1983 |
Bijzonderheden | : | Vluchtnabootser met Bewegende Stuurhut (VMBS), die in 1984 is hernoemd naar Research Flight Simulator (RFS). Gebruiksperiode: 1973-2003. Carrouselfoto 1: VMBS voorzien van Eénpersoonsstuurhut (1P) met monitor en spiegelsysteem voor uitzichtsimulatie (Wide Angle Collimator (WAC) Display). Gebruiksperiode 1P: 1973-1990. In 1984 wordt 1P hernoemd naar Fighter Cockpit (FIC).Na buitengebruikstelling en een periode van opslag, is de cockpit in 2012 naar het Aviodrome te Lelystad gegaan, waar hij door een groep vrijwilligers opnieuw in gebruik is genomen (Aviosim). In 2018 komt het beheer terug bij het Aviodrome. Carrouselfoto 2: Maquette voor Zichtsysteem t.b.v. VMBS, later RFS. Gebruiksperiode: 1976-1998. Een landschapsmodel op een schaal van 1:2000, dat wordt "bekeken" door een tv-camera welke naar gelang de positie van het vliegtuig over deze maquette wordt bewogen. Het camerabeeld wordt weergegeven op een monitor, die via een collimator (spiegelsysteem voor het verkrijgen van een evenwijdige lichtbundel) zichtbaar is voor de vlieger. Merk op: de randspiegels zijn nog niet aangebracht (ca. 1976). Carrouselfoto 3: Idem, maar dan met aangebrachte randspiegels. Carrouselfoto 4: Eénpersoonsstuurhut op VMBS aangepast voor het MLS (Microwave Landing System) project, 1978. Merk op: de ingebouwde oscilloscoop die het vliegpad naar de landingsbaan (horizontaal en verticaal) aan de vlieger presenteert. Carrouselfoto 5: Idem met Lear Siegler ARU-11 ADI (Attitude and Direction Indicator) voor een militair project, ~1983??? Flight Simulator with Moving Cockpit (VMBS), which was renamed Research Flight Simulator (RFS) in 1984. Usage period: 1973-2003. Carousel photo 1: VMBS with Single Pilot Cockpit (1P) with monitor and mirror system for the simulation of the outside view (Wide Angle Collimator (WAC) Display). Period of use 1P: 1973-1990. In 1984, 1P is renamed to Fighter Cockpit (FIC). After its withdrawn of use and a period of storage it went to the Aviodrome in Lelystad, where it has been put back into use by a group of volunteers (Aviosim). In 2018 the management returns to the Aviodrome. Carousel photo 2: Model Board of the Visual System for VMBS, later RFS. Usage period: 1976-1998. A landscape model on a scale of 1 : 2000, which is "viewed" by a TV camera which, depending on the position of the aircraft, is moved over this model. The camera image is displayed on a monitor, which is visible to the pilot via a collimator (mirror system for obtaining a parallel light beam). Note: the edge mirrors have not yet been installed (about 1976). Carousel photo 3: the same, but with the edge mirrors fitted. Carousel photo 4: Single Pilot Cockpit on VMBS adapted for the MLS (Microwave Landing System) project, 1978. Note: the built-in oscilloscope that presents the flight path to the runway (horizontal and vertical) to the pilot. Carousel photo 5: the same, but with Lear Siegler ARU-11 ADI (Attitude and Direction Indicator) for a military project, ~1983???. Zie ook Beeldbankfoto's 00528 en 00531. Zie ook Museumobject 14170 voor een klein gedeelte van de maquette. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Luchtvaartuigen |
Subrubriek | : | Vluchtnabootsers |
Categorie | : | Foto: kleur |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 21 oktober 2022