Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00531 |
---|---|---|
Titel | : | Vluchtnabootser met Bewegende Stuurhut (VMBS), twee vliegers (en een waarnemer) / Flight Simulator with Moving Cockpit, two pilots (and an observer) |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | ca. 1986 |
Bijzonderheden | : | Vluchtnabootser met Bewegende Stuurhut (VMBS), in 1984 hernoemt naar Research Flight Simulator (RFS). Gebruiksperiode: 1973-2003. Grote verbeteringen vinden plaats door gebruik van een tweezits cockpit (2P (= Tweepersoonsstuurhut), later, ook 1984, TAC (= Transport Aircraft Cockpit)) en krachtiger computers. Het onderzoek is o.a. gericht op het testen van beeldbuizen, die de plaats innemen van conventionele vlieginstrumenten. De stuurhut is afkomstig van de simulatie-afdeling van de KLM (Ex-PH-DSX DC-7 "Dry Sea") en is grondig verbouwd om hem geschikt te maken voor het experimentele werk. In 1980 is hij klaar voor gebruik op de VMBS. Beide cockpits (1P en 2P) kunnen om en om worden geïnstalleerd. In 1984 wordt de tweepersoonsstuurhut vergroot, zodat er ook nog een "waarnemer" mee kan. In 2004 is een groot deel van de simulator, inclusief de stuurhut, verhuisd naar het Aviodrome te Lelystad, waar hij door een groep vrijwilligers (Aviosim) opnieuw in gebruik is genomen. In 2018 komt het beheer terug bij het Aviodrome. Carrouselfoto 1: In 1986 wordt de vergrote 2P geschikt gemaakt voor het project F100 EFIS (Fokker 100 Electronic Flight Instrument System). Carrouselfoto 2: Computer voor VMBS, later RFS - Perkin-Elmer (Multiprocessor) System, 1981-1999. In 1981 wordt de PE 3242 geleverd. In 1983 wordt dit systeem vervangen door de 3200MPS. Dit is een multi-processor systeem (MPS). In 1990 volgt opnieuw een vervanging: de CCC MicroFive MPS. CCC (kortweg: Concurrent) is de nieuwe naam voor PE. Carrouselfoto 3: Cockpit voor VMBS - project Moderne Besturingssystemen (MBS), 1982. Rechts naast de reguliere stuurkolom is een "Side Stick" gemonteerd. Carrouselfoto 4: Cockpit voor RFS - project Microwave Landing System (MLS), 1986. Op de foto is goed de overgang van conventionele vlieginstrumenten naar beeldbuizen te zien (Fokker 100). Carrouselfoto 5: Cockpit voor RFS - volledig "glazen cockpit" (fully Glass Cockpit), 1993. Flight simulator with Moving Cockpit (VMBS), renamed Research Flight Simulator (RFS) in 1984. Usage period: 1973-2003. Major improvements are made by using a dual seat cockpit (2P, later, also 1984, renamed TAC (= Transport Aircraft Cockpit)) and more powerful computers. The research focuses among other things on the testing of cathode ray tubes (CRTs) that take the place of conventional flight instruments. The cockpit originates from the simulation department of the KLM (Ex-PH-DSX DC-7 "Dry Sea") and has been substantially modified to make it suitable for the experimental work. In 1980 it is ready for use on the VMBS. Both cockpits (1P and 2P) can be installed alternately. In 1984, the dual seat cockpit is enlarged, so that there is place for an "observer". In 2004 a large part of the simulator, including the cockpit, moves to the Aviodrome in Lelystad, where it was put back into use by a group of volunteers (Aviosim). In 2018 the management returns to the Aviodrome. Carousel photo 1: In 1986 the enlarged 2P is made suitable for the project F100 EFIS (Fokker 100 Electronic Flight Instrument System). Carousel photo 2: Computer for VMBS, later RFS - Perkin-Elmer (Multiprocessor) System, 1981-1999. In 1981 the PE 3242 is delivered. In 1983 this system is replaced by the 3200MPS. This is a multi-processor system (MPS). In 1990 another replacement follows: the CCC MicroFive MPS. CCC (in short: Concurrent) is the new name for PE. Carousel photo 3: Cockpit for VMBS - project Modern Flight Control Systems, 1982. A "Side Stick" is mounted on the right of the regular flight control column. Carousel photo 4: Cockpit for RFS project Microwave Landing System (MLS), 1986. Note the transition from conventional flight instruments to CRTs (Fokker 100). Carousel photo 5: Cockpit for RFS - "fully glass cockpit", 1993. Zie ook beeldbankfoto's 00528 en 00529. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Luchtvaartuigen |
Subrubriek | : | Vluchtnabootsers |
Categorie | : | Foto: kleur |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 15 augustus 2022