SBEN banner
 

Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN)
 → 
 →  [Database nr. 00693]
 

 

<    1 2 3    >

( record bevat 3 afbeeldingen; getoond wordt:   )


Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Database nr. : 00693
 
Titel : Model van Sud Aviation Caravelle in de HST (rechte en Z-staak) / Sud Aviation Caravelle in the HST (straight and Z-sting)
Instituut : NLL
Locatie : Amsterdam, Schinkel Industrieterrein
Datering : 1959-1962
Bijzonderheden : De Sud Aviation SE-210 Caravelle was het eerste verkeersvliegtuig met twee straalmotoren aan de romp achterzijde. De eerste meting in de transsone tunnel HST was in april 1959, dus vóór de officiële opening, aan een model dat daarvoor ook gemeten was in de tunnel van Cornell Aeronautical Laboratory in Amerika. Deze meting viel onder het zogenaamde AICMA-contract, een raamovereenkomst waarbinnen de AICMA-leden tegen een gereduceerd tarief en met bepaalde voorrechten in de HST konden meten [1]. De heer Adenot, Secretaris-Generaal van AICMA, onderstreepte bij de opening "the good results obtained". Tot in de 60-er jaren is aan verschillende versies van de Caravelle gemeten in zowel het transsone (carrousselfoto's 1 en 2) als in het lage snelheidsgebied (foto 3). De eerste vlucht van de Caravelle was in 1955. Er zijn 282 vliegtuigen gebouwd waarvan de laatste in 1972 werd afgeleverd.
The Sud Aviation SE-210 Caravelle was the first passenger aircraft with jet propulsion. The two engines were mounted at the rear of the fuselage. The first wind tunnel test in the transonic wind tunnel HST was made April 1959, hence before the official opening of this facility. The same model had been tested before in the tunnel of Cornell Aeronautical Laboratory. This test was made under the umbrella contract of the international organisation AICMA that allowed its members to test in the HST at reduced costs and with some preference [1]. Mr. Adenot, Secretary-General of AICMA, underlined at the opening "the good results obtained". Till the early sixties, many tests were made on various derivatives at transonic (carousel photos 1 and 2) and low speed conditions (photo 3). The first flight of the Caravelle was in 1955. In total 282 aircraft have been built with the last one delivered in 1972.

AICMA = Association Internationale des Constructeurs de Materiel Aérospatial

Referentie:
[1] A. Elsenaar: 0.2 < Ma < 4.0: 50 years high speed wind tunnel testing in the Netherlands, p. 68
 
Fotograaf :
Collectienaam :
Rubriek : Aerodynamica
Subrubriek : Windtunnelmetingen
Categorie : Foto: z/w
Achterkant afbeelding :
Afmetingen : L=10cm, B=12cm
Rapportnummer :
 

Vorige object   Volgende object

Heeft u aanvullende informatie over bovenstaande foto?
Wij vernemen dat zeer graag van u via het  

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 29 april 2024