Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00718 |
---|---|---|
Titel | : | Deep stall metingen aan de Fokker F28 Mark 6000 / Deep stall windtunnel tests Fokker F28 Mark 6000 |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | ca. 1973 |
Bijzonderheden | : | Windtunnelonderzoek speelt een essentiële rol bij de ontwikkeling van vliegtuigen. Onderzoek naar "deep stall", waarbij het vliegtuig onder een extreme invalshoek staat, maakt hier deel van uit. De foto toont een model van de F28 Mark 6000 een afgeleide van de F28 uitgerust met "slats" aan de vleugelvoorrand, te gebruiken als een zogenaamde "steilstarter", vanaf vliegvelden in een stedelijke omgeving. Deze versie is nooit in productie genomen 1. Het model, in de Grote LST, hangt "ondersteboven"; carrouselfoto 1 van achteren en carrouselfoto 2 van voren gezien. Windtunnel tests are essential for the development of new aircraft. "Deep stall" investigations, with the aircraft at an extreme angle of attack, are part of this. The photo shows a model of the F28 Mark 6000, a derivative of the Fokker F28 with slats at the wing leading edge for short take-off and landing. This version was never put into production 1. The model in the Large Low Speed Tunnel LST is shown "upside-down"; carousel photo 1 seen from the rear and carousel photo 2 from the front. 1 Twee exemplaren zijn eerst gebruikt door Fokker (voorzien van vleugelneuskleppen oftewel slats); daarna geleverd als Mark 2000 aan een klant. / Two examples were first used by Fokker (equipped with wing leading edge flaps or slats); then delivered as Mark 2000 to a customer. Zie ook beeldbankfoto 00379 voor vergelijkbare "deep stall" metingen Zie ook beeldbankfoto 00093 en 00094 voor de Grote Tunnel LST |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnelmetingen |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 08 februari 2021