Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00733 |
---|---|---|
Titel | : | Tweede Wereldoorlog: interferentieonderzoek / Second World War: interference studies |
Instituut | : | NLL |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | 1944 |
Bijzonderheden | : | Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd onderzoek gedaan voor de "Aerodynamische Versuchsanstalt" AVA in Göttingen. De afspraak was dat alleen werk van fundamentele aard ("nicht kriegswichtig") zou worden gedaan. Achteraf bleek dat voor ongeveer 80% het geval te zijn geweest. Dit windtunnelonderzoek begon als een breed opgezet onderzoek voor een range van vleugel en gondelposities. Maar in 1942 werd het onderzoek beperkt tot een paar configuraties terwijl drukkenmetingen werden toegevoegd. Arado bleek de werkelijke opdrachtgever te zijn om problemen voor motor/vleugel/romp integratie te onderzoeken, mogelijk in relatie tot de ontwikkeling van de Arado Ar 234. In the Second World War NLL performed contract research for the "Aerodynamische Versuchsanstalt" AVA in Göttingen. It was agreed that NLL would only be involved in fundamental research. After the war it became clear that this was only true for about 80% of the work. This wind tunnel investigation started in 1941 as a broad study for a range of configurations. In 1942 it was limited to fewer configurations but including pressure measurements. This particular order came from Arado to study engine/wing/fuselage integration. There might have been a relation with the Arado Ar 234 development. Referentie: [1] A. Elsenaar: Onder de vleugels van Göttingen, Het Nationaal Luchtvaartlaboratorium in de Tweede Wereldoorlog, p. 158 afb. 9.13 |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnelmetingen |
Categorie | : | Pentekening |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 07 januari 2025