Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00746 |
---|---|---|
Titel | : | Halfmodel van de VFW 614 in de Grote LST / Halfmodel of the VFW 614 in the LST |
Instituut | : | NLR |
Locatie | : | Amsterdam, Schinkel Industrieterrein |
Datering | : | ca. 1968 |
Bijzonderheden | : | De VFW 614 (voor showmodel zie Object 05830) was een West-Duits ontwerp voor een klein passagiersvliegtuig (36-40 passagiers) van de Vereinigte Flugtechnische Werke (VFW). Een bijzonderheid was de plaatsing van de motoren op de vleugel. Dit was in de eerste plaats bedoeld om te voorkomen dat rommel van de grond werd opgezogen bij start en landing op niet-verharde banen. Tevens leidde deze motor-opstelling ertoe dat het geluid van de motoren naar beneden werd afgeschermd. Fokker raakte al in 1966 bij dit project betrokken en door de fusie in 1969 werd het een gemeenschappelijk Duits-Nederlands project. Door tegenvallende verkopen, met name na het neerstorten van een prototype en de concurrentie met de Fokker F27 in hetzelfde marktsegment, werd het project in 1977 beëindigd. De meting op de foto's betreft de simulatie van de hete uitlaatstraal met de H2O2-techniek, een nieuwe techniek die door het NLR ontwikkeld was. The VFW 614 (for show model see Object 05830) was a West-German design for a small passenger aircraft (36-40 pax) of the Vereinigte Flugtechnische Werke (VFW). A special feature was the placement of the engines on top of the wing. This was primarily intended to prevent debris from being sucked up from the ground during take-off and landing on unpaved runways. This engine arrangement also resulted in the noise of the engines being shielded downwards. Already in 1966 Fokker was involved in this project and it became a joint project after the merger between Fokker and VFW in 1969. Due to a crash of one of the prototypes and the competition with the Fokker F27 in the same market segment, the project was terminated in 1977. The photos depict the simulation of the engine with hot gases using the H2O2 technique as developed by NLR. Zie ook beeldbankfoto 00383 voor de hogesnelheidstests van de VFW 614. Zie ook beeldbankfoto 00136 Referentie: [1] Jaarverslag 1968 Capita Selecta "Waterstofperoxyde voor uitlaatstraalsimulatie", p. 25 (de H2O2-simulatietechniek). |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnelmetingen |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | L=10cm, B=12cm |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 06 januari 2025