Objecten Beheer Systeem (OBS) van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() ![]() < 1 2 >
( record bevat 2 afbeeldingen; getoond wordt: |
|
Database nr. | : | 02730 |
---|---|---|
Museumnummer | : | 0273 |
Titel | : | Windtunnelmodel (SST) van een ringvleugel / Wind Tunnel Model (SST) of a ring-wing |
Fabrikant | : | |
Aanschafdatum | : | |
Beschrijving | : | In de zestiger jaren is door het hoofd van de Gasdynamica Sectie S.F. Erdmann uitgebreid onderzoek gedaan aan een zgn. ringvleugelconfiguratie. Door de specifieke vorm kan de (golf)weerstand van een dergelijk vliegtuig in het supersone snelheidsgebied sterk worden verminderd. Het onderzoek was vooral gericht op het ontwikkelen van rekenmethoden (door P.J. Zandbergen) waarmee de golfweerstand kon worden uitgerekend en de vorm van de configuratie worden geoptimaliseerd. De theorie werd daarna geverifieerd met een windtunnelmodel dat in de SST is gemeten (carrouselfoto 1). Carrouselfoto 2 toont een Schlieren-foto om dichtheidsvariaties in lucht zichtbaar te maken. In the sixties the head of the Gasdynamic Section S.F. Erdmann was involved in a research program for a ring wing configuration. Due to its specific shape, the wave drag of such a configuration can be reduced significantly at supersonic flight. The research was specifically aimed to develop a theoretical method (by P.J. Zandbergen) to calculate the wave drag and to optimize the shape of the configuration. The theory was validated with a windtunnel model that was tested in the SST (carousel photo 1) Carousel photo 2 shows a Schlieren picture to visualize density variations in air. Referentie: [1] A. Elsenaar: 0.2 < Ma < 4.0: 50 years high speed wind tunnel testing in the Netherlands, p. 76 |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnelmodellen |
NLR registratienr. | : | |
Afmetingen | : | L=70cm, B=20cm, H=40cm |
Type | : | |
Serienummer | : | |
|
||
Record aangepast: 14 februari 2024