Objecten Beheer Systeem (OBS) van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() |
|
Database nr. | : | 02750 |
---|---|---|
Museumnummer | : | 0275 |
Titel | : | Windtunnelmodel LST fregat Van Speijk Klasse / wind tunnel model LST frigate Van Speijk class |
Fabrikant | : | NLR |
Aanschafdatum | : | |
Beschrijving | : | In 1966 bestelde de Koninklijke Marine Westland Wasp helikopters, speciaal ontworpen om te opereren van fregat type schepen, zoals de Nederlandse Van Speijk klasse. Het was noodzakelijk om de operationele limieten te bepalen voor het opereren van de Wasp vanaf dit schip. Sinds ongeveer 1964 speelt het NLR een prominente rol bij het uitvoeren van alle stappen bij deze helikopter-schip kwalificaties: 1. bouwen van een windtunnelmodel van het schip (zie foto); 2. windtunnelproeven naar het gedrag van rookgassen uit de schoorsteen over het helikopterdek en naar het windveld om het schip; 3. onderzoek naar de nauwkeurigheid van het wind meetsysteem van het schip; 4. bepalen van de bewegingseigenschappen van het schip; 5. vaststellen van de besturingseigenschappen van de helikopter in de hover; 6. uitvoeren van vliegproeven aan boord in allerlei weercondities, waarbij helikopter en schip geïnstrumenteerd zijn. De uitkomst is een overzicht van de limieten voor de relatieve windrichting en snelheid voor start/landing tijdens dag en nacht operaties. In 1966 the Royal Netherlands Navy ordered Westland Wasp helicopters, specifically designed to operate from frigate type ships, such as the Dutch Van Speijk class. It was necessary to determine the operational limits for the combination Wasp and Van Speijk. Since about 1964 NLR plays a prominent role in performing all steps in these helicopter-ship qualifications: 1. building a wind tunnel model of the ship (see photo); 2. wind tunnel testing to identify the presence of exhaust gases from the funnel above the helicopter deck and assessing the wind flow pattern around the ship; 3. investigating the accuracy of the ships wind measuring system; 4. studying the ship's movements at sea; 5. assessing the helicopter flight characteristics in the hover; 6. execution of flight trials on board the ship in all kind of weather conditions, while helicopter and ship are instrumented. The outcome is a set of limitations for the relative wind direction and speed at take off/landing during day and night operations. Zie ook Beeldbankfoto 00521 |
Rubriek | : | Aerodynamica |
Subrubriek | : | Windtunnelmodellen |
NLR registratienr. | : | |
Afmetingen | : | |
Type | : | |
Serienummer | : | |
|
||
Record aangepast: 22 januari 2025