|
Aantal gevonden objecten : 5 (uit: 182)
|
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
Database nr.: 00170 = Museumnummer: 0017
Drukkenmeting multimanometer / Pressure Multi-Manometer Aerodynamica -- Windtunnelinstrumentatie [NLL] Parallelle glazen buizen om meerdere (10) drukken tegelijk te kunnen aflezen. Parallel glass tubes to read several (10) pressures simultaneously. Zie ook beeldbankfoto 00516 |
2. |
Database nr.: 02901 = Museumnummer: 0290-1
Drukkenmeting reservoirtype regelmanometer Betz (LST) / Pressure Force Reservoir Type Control Betz (LST) Aerodynamica -- Windtunnelinstrumentatie (1948-09-23) [Schildknecht] Met dit type manometer (een zgn. Betz manometer gemaakt door Schildknecht) werd de stuwdruk (windsnelheid) van de Grote Lage Snelheids Windtunnel LST (tunnel No.3) gemeten. De stuwdruk werd geregeld door de bladhoek van de aandrijfschroef te varieren. Door het kijkglas onderin kon een schaalverdeling worden afgelezen die bevestigd was aan een flotter die dreef op een vloeistof waarvan het nivo afhankelijk was van de druk. With this manometer (a manometer due to Betz made by Schildknecht) the tunnel pressure (tunnel speed) was measured. This pressure was adjusted by changing the pitch of the blades of the tunnel fan. Through the looking glass at the bottom of the instrument a sliding scale could be viewed. This scale was attached to a device floating on liquid with a level according to the pressure. Referentie: [1] A. Elsenaar: Onder de vleugels van Göttingen, Het Nationaal Luchtvaartlaboratorium in de Tweede Wereldoorlog, p. 285 afb. C.7 Zie Beeldbankfoto 00093 voor een opengewerkte tekening van het circuit van de grote Lage Snelheids Windtunnel LST. 42.015.25.0010; L=80cm, M=31cm ; |
3. |
3 afbeeldingen |
Database nr.: 05630 = Museumnummer: 0563
Windtunnel demonstratietunnel (met 5 meetopstellingen) / Wind Tunnel Show Model (with 5 measuring devices) Aerodynamica -- Windtunnelinstrumentatie [NLR] Generiek model van een windtunnel met vijf verschillende "opstellingen". De "inserts" (carrouselfoto 2) zijn: - 2x 2D-profiel met verschillende invalshoeken; - weerstandsillustratie van een gestroomlijnd lichaam en een ronde "disk" (zie ook carrouselfoto 3); - twee gebogen platen om de wet van Bernoulli te demonstreren; - een venturi ten behoeve van illustratie van een drukmeting (niet aanwezig op de foto's). Na een uitleenperiode is het model geheel gerenoveerd. Generic model of a wind tunnel with five different "setups". The "inserts" (carousel photo 2) are: - 2x 2D profile with different angles of attack; - resistance illustration of a streamlined body and a round "disk" (see also carousel photo 3); - two curved plates to demonstrate Bernoulli's law; - a venturi for the purpose of illustrating a pressure measurement (not present in the photos). After a loan period, the model was completely renovated. Zie ook Beeldbankfoto 00807 bij gebruik op een tentoonstelling naar aanleiding van de wederopbouw -;  |
4. |
2 afbeeldingen |
Database nr.: 05780 = Museumnummer: 0578
Drukkenmeting multimanometer kantelbaar / Pressure Multi-Manometer Turnable Aerodynamica -- Windtunnelinstrumentatie Kantelbare meervoudige manometer voor het meten van de druk op diverse plaatsen van een windtunnelmodel. Turnable multi-manometer for measurement of the pressure at various places of a wind tunnel model. Zie ook beeldbankfoto 00516 |
5. |
3 afbeeldingen |
Database nr.: 07402 = Museumnummer: 0740-2
Krachtenmeting balans extern (LST 2x3) / Force Measuring Wind Tunnel External Balance (LST 2x3) Aerodynamica -- Windtunnelinstrumentatie Eén component van de externe 'overhead' balans die gebruikt werd in de Grote LST (tunnel No.3). Grofregeling vond plaats door het plaatsen van gewichten op een schaal, fijnregeling door een uitgekiend terugkoppelmechanisme waarbij een spindel een loopgewicht in de goede richting bewoog. De wijzer op de klok gaf de evenwichtsstand aan en werd uitgelezen door een waarnemer. Op dezelfde wijze werden de vijf andere komponenten afgelezen. Later werd de kracht gemeten met rekstrookjes op de verbindingsstang. One component of the external balance of the Low Speed Tunnel No.tunnel 3. Coarse adjustment with dead-weights, fine tuning by a clever feedback mechanism that involved a moving weight on a rotating shaft. The force was indicated on the dial that was read by an observer. In a similar way the rading of the five other components was obtained. Later the system was equipped with strain gauges. Zie ook Beeldbankfoto 00095. |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 6 december 2024