![]() |
|
Aantal gevonden objecten : 3 (uit: 173)
|
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
![]() |
Database nr.: 02800
Windtunnelmodel NACA 0012 rotorblad van Kolibrie / wind tunnel model of a NACA 0012 rotor blade of the Kolibrie Aerodynamica -- Windtunnelmodellen De foto laat een sectie zien van het rotorblad van de Kolibrie helikopter. Het is voorzien van drukgaatjes en drukleidingen ten behoeve van windtunnelmetingen door het NLL. Het getal 0012 wil zeggen dat het een symmetrisch profiel betreft waarbij de maximale dikte 12% is van de breedte (koorde). The picture shows a section of the rotor blade of the Kolibrie helicopter. It is provided with pressure taps and pressure lines for wind tunnel tests by NLL. The number 0012 means that the maximum thickness of the symmetrical profile is 12% of the width(chord). Zie ook beeldbankfoto's 20001 en 20002. |
2. |
![]() |
Database nr.: 03200
Windtunnelmodel Fokker F.II Aerodynamica -- Windtunnelmodellen (1920-06) [Fokker] Dit is het eerste windtunnel model van de Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart (de RSL). Het is gemaakt door de RSL op basis van opmetingen aan het werkelijke vliegtuig dat later het eerste laboratoriumvliegtuig van de RSL zou worden. Het model werd bevestigd aan de zgn. 'Eiffelsche balans' naar een obtwerp van Gustave Eiffel. De metingen aan dit model waren o.a. bedoeld voor vergelijking met de vluchtgegevens. This is the first windtunnel model of the RSL. It was manufactured by the modelshop on the basis of measurements taken from the real aircraft that became some time later the first laboratory aircraft. The windtunnel measurements have been made with the so called 'Eiffelsche balans', a balance designd originally bij Gustave Eiffel. The measuremetns have been made to compare with flight test results. Zie beeldbankfoto 00004 voor een foto van het model in de tunnel Referenties: Berg, B. van den : Windtunnels en windtunnelmetingen in vroegere tijden bij RSL en NLL. NLR Museum Publicatie 2013-01 (2013) L=58cm, B=85.5cm, H=18cm ; |
3. |
![]() |
Database nr.: 18250
Model NH90 aangedreven staartrotor / model NH90 powered tail rotor Aerodynamica -- Windtunnelmetingen (1996) [NLR] Het NLR heeft in 1996 in de Duits-Nederlandse Windtunnel (DNW-LST) proeven uitgevoerd met een schaal 1:4 aangedreven staart rotor model van de NH Industries NH90 helikopter [1]. Het doel was het vaststellen van de effectiviteit van de staartrotor bij onder andere extreme zijwindcondities. Deze zijn bepalend voor de richtingsbesturing van een helikopter. Daarvoor werd het model getest in een groot bereik van een combinatie van windtunnel snelheden en zijwindomstandigheden. Het modelontwerp en -aanmaak is gedeeltelijk uitgevoerd door het Amerikaanse bedrijf Dynamic Engineering Incorporated (DEI)[2]. In 1996 NLR performed in the DNW-LST powered tests on a 1:4 scale tail rotor model of the NH Industries NH90 helicopter [1]. The purpose was to assess the tail rotor efficiency at amongst others extreme crosswind conditions, which determine the directional controllability of a helicopter. Therefore the model was tested in a large number of different wind tunnel speeds and crosswind conditions Model design and production was partly done by the American Company Dynamic Engineering Incorporated (DEI) [2]. Referenties [1] https://erfgoednlr.nl/pdf/jaarverslagen/1996.pdf - Jaarverslag NLR 1996, Capita Selecta: Development and Testing in the DNW of a Powered NH90 Helicopter Model [2] C. Hermans, J. Hakkaart, G. Panosetti, G. Preatoni, V. Mikulla, F. Chéry, C. Serr: The NH90 helicopter development wind tunnel programme, NLR TP 97631 L=120cm, B=31cm, H=93cm ; |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 18 april 2018