Beeldbank van Stichting Behoud Erfgoed NLR (SBEN) |
|
|
![]() Klik op bovenstaande afbeelding voor een 100% weergave |
|
Database nr. | : | 00307 |
---|---|---|
Titel | : | De eerste Ingenieur-vliegers / The early Engineer pilots |
Instituut | : | RSL/NLL |
Locatie | : | Onbekend |
Datering | : | 1918-1951 |
Bijzonderheden | : | De RSL beschikte vanaf het begin over vliegers, die tevens een opleiding als ingenieur aan de Technische Hogeschool in Delft hadden genoten. Dit is overeenkomstig de mening van de directeur, dr. Wolff: "De moeilykheid [van vliegproeven] is echter dat het veel moeilyker - en in dit geval zeker gevaarlyker - is om proeven in de lucht te nemen dan proeven in het laboratorium. Men moet de beschikking hebben over mensen die perfect kunnen vliegen en daarby wetenschappelyk begrip hebben over de verschynselen, die zich bij het vliegen voordoen". De eerste vlieger is Ir. J.C.G. Grasé (linker kleine foto en beeldbankfoto 00062). Hij krijgt zijn vliegopleiding bij de militaire "Luchtvaart Afdeeling" (LVA) in Soesterberg. In 1923 vertrekt hij naar Fokker en wordt opgevolgd door Ir. H.J. van der Maas (1923-1940; rechter kleine foto en beeldbankfoto 00436), die eveneens bij de LVA wordt opgeleid. De derde Ingenieur-vlieger is Ir. S. Wynia (1930-1951), die op de grote foto in de cockpit zit van een Fokker G.I. Voor meer informatie over hem: zie beeldbankfoto 00628. From the beginning the RSL employed pilots who also had graduated from the Delft University. This was corresponding the opinion of the director, dr. Wolff: “The difficulty [of flight testing] is however that it is much more demanding - and for sure more dangerous – to conduct actual flight tests than laboratory tests. Personnel is needed that is able to fly perfectly and in addition scientifically understands the phenomena which comes with flying”. The first Engineer-pilot is ir. J.C.G. Grasé (left small photo and photo 00062). He completed his flight training at the “Luchtvaart Afdeling” in Soesterberg. In 1923 he joins the Fokker company and is succeeded by ir. H.J. van der Maas (1923-1940; right small photo and photo 00436), who also completed his flight training in Soesterberg. The third Engineer-pilot is Ir. S. Wynia (1930-1951), who is in the cockpit of a Fokker G.I in the large photo. For more information about him: see photo 00628. |
Fotograaf | : | |
Collectienaam | : | |
Rubriek | : | Luchtvaartuigen |
Subrubriek | : | Vliegproeven en meetmethoden |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Afmetingen | : | |
Rapportnummer | : | |
|
||
Record aangepast: 21 mei 2025