Homepage Erfgoednlrcollecties Objecten Beheer Systeem Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Nieuwe objecten op internet van afgelopen 12 maanden     

Aantal gevonden objecten : 6   (uit: 182)


Uitgebreid zoeken

Klik op object voor vergroting en meer informatie

1.    2 afbeeldingen
Database nr.: 02730   =   Museumnummer: 0273    
Windtunnelmodel (SST) van een ringvleugel / Wind Tunnel Model (SST) of a ring-wing
Aerodynamica -- Windtunnelmodellen             
In de zestiger jaren is door het hoofd van de Gasdynamica Sectie S.F. Erdmann uitgebreid onderzoek gedaan aan een zgn. ringvleugelconfiguratie. Door de specifieke vorm kan de (golf)weerstand van een dergelijk vliegtuig in het supersone snelheidsgebied sterk worden verminderd. Het onderzoek was vooral gericht op het ontwikkelen van rekenmethoden (door P.J. Zandbergen) waarmee de golfweerstand kon worden uitgerekend en de vorm van de configuratie worden geoptimaliseerd. De theorie werd daarna geverifieerd met een windtunnelmodel dat in de SST is gemeten (carrouselfoto 1). Carrouselfoto 2 toont een Schlieren-foto om dichtheidsvariaties in lucht zichtbaar te maken.
In the sixties the head of the Gasdynamic Section S.F. Erdmann was involved in a research program for a ring wing configuration. Due to its specific shape, the wave drag of such a configuration can be reduced significantly at supersonic flight. The research was specifically aimed to develop a theoretical method (by P.J. Zandbergen) to calculate the wave drag and to optimize the shape of the configuration. The theory was validated with a windtunnel model that was tested in the SST (carousel photo 1) Carousel photo 2 shows a Schlieren picture to visualize density variations in air.

Referentie:
[1] A. Elsenaar: 0.2 < Ma < 4.0: 50 years high speed wind tunnel testing in the Netherlands, p. 76

L=70cm, B=20cm, H=40cm ; 
 


2. Database nr.: 03280   =   Museumnummer: 0328    
Legpenning: KNVvL (goud) 1969 / Medal: KNVvL (gold) 1969
Mensen -- Memorabilia           (1969-04-25)    [Rijks Munt]
De heren A.J. Marx en T. van Oosterom kregen ieder de gouden medaille van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) uit handen van Lt.Gen. H. Schaper. De uitreiking vond plaats tijdens de gezamenlijke lunch in de RAI in Amsterdam t.g.v. het 50-jarig NLR-jubileum op 25 april 1969.
Messrs A.J. Marx and T. van Oosterom each received the gold medal of the Royal Netherlands Aeronautical Association (KNVvL) from Lt.Gen. H. Schaper. The presentation took place during the joint lunch at the RAI in Amsterdam on the occasion of the 50th NLR anniversary on April 25, 1969.

Zie ook beeldbankfoto 00816 met titel: "Uitreiking gouden medaille van de KNVvL"

-;  L=3.8cm, B=3.1cm (Medaille); 
 


3. Database nr.: 03290   =   Museumnummer: 0329    
Legpenning: KLM 1969
Mensen -- Memorabilia           (1969-04-05)   
Zilveren medaille van de KLM uitgereikt op 5 april 1969 naar aanleiding van het 50-jarig NLR-jubileum.
KLM silver medal awarded on 5 April 1969 on the occasion of NLR's 50th anniversary.

-;  M=7.5cm ; 
 


4. Database nr.: 05620   =   Museumnummer: 0562    
Windtunnelmodel CSST straalsimulatie met H2O2 / Wind Tunnel Model CSST jet simulation with H2O2
Aerodynamica -- Verbrandingsonderzoek              [NLR]
In de zeventiger jaren van de twintigste eeuw was er een grote interesse de uitlaatstraal van straal- en raketmotoren zo getrouw mogelijk te simuleren bij windtunnel onderzoek. Eén van de gebruikte methoden was het verbranden van waterstof-peroxyde (H2O2). Deze werd aangevoerd en gecontroleerd toegediend door middel van een op een vrachtwagen gemonteerde installatie. Voor de ontwikkeling van deze techniek zijn in de kleine supersone tunnel CSST aan een geïdealiseerd raketmodel metingen uitgevoerd. Deze techniek is later toegepast voor Aérospatiale in een Airbus A300-ontwikkelings-programma.
In the seventies of the twentieth century there was a definite interest to simulate in wind tunnel tests the jet of jet engines and rockets. In one technique hydrogen peroxide (H2O2) was used, delivered by a special mobile unit. For the development of this technique tests were made on a rocket-like model in the small supersonic wind tunnel CSST. Later, this technique was employed in a joint program with Aérospatiale for engine simulation on an Airbus A300 model.

Zie ook 10530.

Referentie:
[1] A. Elsenaar: 0.2 < Ma < 4.0: 50 years High Speed Wind Tunnel testing in The Netherlands, p. 84
[2] NLR Jaarverslag 1968: Waterstofperoxyde voor uitlaatstraalsimulatie, p. 25-30

 


5. Database nr.: 10530   =   Museumnummer: 1053    
Proefstuk straalsimulatie met perspex / Test specimen for jet simulation with perspex
Aerodynamica -- Verbrandingsonderzoek              [NLR]
In de zeventiger jaren van de twintigste eeuw werden verschillende technieken ontwikkeld om stralen van straalmotoren en raketten voor modelonderzoek in de windtunnel te simuleren. Bij een van deze ontwikkelingen werd een blok perspex als vaste brandstof gebruikt in combinatie met waterstof-peroxide (H2O2). Hoewel dit zeer effectief bleek, is deze combinatie nooit toegepast bij onderzoek in de windtunnel.
In the seventies of the twentieth century various techniques were investigated to simulate the jet of jet engines and rockets. In one of these techniques a block of perspex was used as solid fuel in combination with hydrogen peroxide (H2O2). Although this proved to be very effective, this technique was never used in practical tests.

Zie ook 05620.
Zie ook 00815 voor een experimentele opstelling van dit proefstuk.

Referentie:
[1] NLR Jaarverslag 1968: Waterstofperoxyde voor uitlaatstraalsimulatie, p. 25-30

-;  
 


6. Database nr.: 20590   =   Museumnummer: 2059    
Windtunnelmodel SST fles / Wind Tunnel Model SST Bottle
Aerodynamica -- Windtunnelmodellen              [NLR]
Medio zestiger jaren in de twintigste eeuw bezochten Zweedse vliegtuigbouwkundige studenten de Technische Hogeschool in Delft. Bij die gelegenheid werd ook het NLR bezocht. Een (voormalig) lid van het bestuur van de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging "Leonardo da Vinci" en afstudeerder bij NLR's voormalige G-sectie van Erdmann was gastheer en kreeg als dank voor de gastvrijheid een foto van een bierflesje in een windtunnel. Het was een zogenaamde schlieren-opname (mach=2,5) waarmee dichtheidsverschillen in de stroming zichtbaar gemaakt kunnen worden (zie bijlage 1).
Deze foto werd door de betrokken medewerker in 1967 meegenomen naar het Institute for Aerospace Studies in Toronto, Canada. De foto van het bierflesje hing boven zijn bureau en trok bij excursies regelmatig de aandacht. Een paar medestudenten, die daar bij een hypersone tunnel werkten, meenden dat zij het snelheidsrecord van dit flesje wel konden verbeteren. Dit resulteerde in nog een foto bij mach=8,2. Deze keer met een populair Canadees biermerk (zie bijlage 2).
Bij terugkomst in 1969 op het NLR in Amsterdam hingen beide foto's boven het bureau van de betrokkene. Ook rond de SST bleven de foto's niet onopgemerkt en dat heeft ertoe geleid, dat er een model van een bierflesje werd gemaakt (deze foto). Of dit model daadwerkelijk in de SST is getest, is niet bekend.

In the mid-sixties of the twentieth century, aeronautical engineering students from Sweden visted the Technical University in Delft. On that occasion NLR was also visited. A (former) member of the board of the Student Association of Aerospace Engineering students "Leonardo da Vinci" studying at that time at NLR's Gasdynamic Section of Erdmann was the host and received a photo of a beer bottle in a wind tunnel to thank for the hospitality. It was a so-called schlieren image (mach=2.5) with which density differences in the flow can be made visible (see appendix 1). This photo was taken to the Institute for Aerospace Studies in Toronto, Canada, in 1967. The photo of the beer bottle was displaced above his desk and regularly attracted attention during excursions. A few fellow students, who worked at a hypersonic tunnel there, thought they could beat the speed record of this bottle. This resulted in another photo at mach=8.2, this time with a popular Canadian beer brand (see Appendix 2). When he returned to the NLR in Amsterdam in 1969, both photos were displayed above his desk. For the co-workers of the Supersonic Tunnel SST, the photos did not go unnoticed and that led to the manufacture of a new model of a beer bottle (this photo). Whether this model was actually tested in the SST is not known.

 


 

Uitgebreid zoeken

Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 11 juni 2024