Homepage Erfgoednlrcollecties → Objecten Beheer Systeem → Zoekresultaat |
Aantal gevonden objecten : 5 (uit: 183)
|
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
![]() |
Database nr.: 00370 = Museumnummer: 0037
Windtunnel Tunnel 2/modeltunnel LST aandrijfschroef / Wind Tunnel Tunnel 2/ Pilot Tunnel LST Fan Aerodynamica -- Windtunnels (ca. 1939) [NLL] De door Prof. Burgers ontworpen schroef van tunnel 2, het schaalmodel voor de beide nieuw te bouwen Lage Snelheids Tunnels (LST’s; tunnel 3 en 4) die in 1940 in gebruik zijn genomen ter vervanging van de bestaande Eiffel tunnel. The fan of tunnel 2 designed by Prof. Burgers. Tunnel 2 was the pilot facility for the Low Speed Wind Tunnels 3 and 4 that became operational in 1940 to replace the existing Eiffel tunnel. Zie ook object 17710. Zie Beeldbankfoto 00093 voor een opengewerkte tekening van het circuit van de grote Lage Snelheids Windtunnel LST. Zie Beeldbankfoto 00086 voor informatie over Prof. Burgers. Zie Beeldbankfoto 00364 voor Model windtunnel (tunnel 2). H=4cm, M=43cm ; |
2. |
![]() |
Database nr.: 06430 = Museumnummer: 0643
Windtunnel LST stroomlijnbroek / Wind tunnel LST support fairing Aerodynamica -- Windtunnels Een houten stroomlijnkap die gebruikt werd om de stalen stangen waaraan het model was opgehangen in de Lage Snelheids Tunnel LST (tunnel No.3) af te schermen van de wind. Zonder deze kap zouden de krachten op de stang worden meegewogen. De stroomlijnvorm was nodig om de interferentie tussen model en ophanging zo veel mogelijk te beperken. A wooden support fairing was used to shield the rod that connects the model to the balance from the wind loads. Without this fairing the forces would corrupt the balance measurements. The fairing is shaped aerodynamically to minimize the interference with the model. Zie beeldbankfoto 00096 voor het gebruik van deze kap Zie ook beeldbankfoto 00093 voor informatie over de grote LST |
3. |
![]() |
Database nr.: 09530 = Museumnummer: 0953
Centrale Turbine 1 Instrumentenpaneel / Powerplant Instrument Panel Turbine 1 Aerodynamica -- Windtunnels Vanaf 1960 werden de hoge-snelheidstunnel (HST) en supersone-snelheidstunnel (SST) door een eigen elektrische centrale van energie voorzien. Daarvoor werden stoomketels, stoomturbines en generatoren gebruikt afkomstig uit afgedankte 'Escort' schepen uit de Tweede Wereldoorlog. Het in de Centrale gebruikte bedieningspaneel van de turbines is bewaard gebleven. From 1960 the high speed wind tunnel (HST) and the supersonic wind tunnel (SST) were provided with energy by an own electric power plant. To that end steam boilers, steam turbines and generators from discarded 'Escort' vessels from World War II were used. The control panel of the turbines in the so called Central was preserved. Zie beeldbankfoto 00516 -;  |
4. |
![]() |
Database nr.: 17710 = Museumnummer: 1771
Windtunnel LST Schroefblad / Wind Tunnel LST Fan blade Aerodynamica -- Windtunnels Eén van de zes bladen van de tunnelschroef van de grote LST 3x2. Het aerodynamische ontwerp van deze bladen is gemaakt door Prof. Burgers. De hele schroef is op modelschaal 1:10 uitgetest in de modeltunnel van de LST, tunnel No.2. One of the six blades of the fan of the large Low Speed Tunnel LST (tunnel No.3). The aerodynamic design of the blade was made by Prof. Burgers. The complete fan on modelscale 1:10 was tested in the small pilot facility of the LST (tunnel No.2). Zie ook 00370 voor de schroef van de modeltunnel No.2 Zie Beeldbankfoto 00093 voor een opengewerkte tekening van het circuit van de grote Lage Snelheids Windtunnel LST. Zie beeldbankfoto 00090 voor de schroef in de grote LST |
5. |
![]() |
Database nr.: 19170 = Museumnummer: 1917
Windtunnel Eiffel Schroef / Fan of the Eiffel windtunnel Aerodynamica -- Windtunnels De foto laat de houten aandrijfschroef zien van de windtunnel van de RSL. Deze is in gebruik geweest vanaf 1919 tot het begin van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft een plaats gekregen in de hal van het NLR hoofdgebouw. De schroef heeft een constante koorde en geen wrong, behalve aan de tip in verband met de vereiste stijfheid. The picture shows the wooden fan of he RSL wind tunnel, which has been used from 1919 until the beginning of the Second World War. The fan is suspended to the wall of the entrance hall of the NLR main building. The fan has a constant chord and no twist, except at the tip for reasons of stiffness. Zie ook Beeldbankfoto 00001. |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 28 maart 2023