|
Aantal gevonden objecten : 4 (uit: 182)
|
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
Database nr.: 10000 = Museumnummer: 1000
Remote Sensing PHARUS gondel mock up / Remote Sensing PHARUS pod mock-up Avionica -- Remote sensing [De Graaff] Bij Remote Sensing op basis van radar wordt informatie over de aarde verzameld met een vliegtuig of een satelliet, waarbij radar ongevoelig is voor wolken. PHARUS was een systeem dat gebruik maakte van een bijzonder type radarantenne en een bijzondere vorm van berekeningen achteraf [1]. Daarmee was het mogelijk om een compact systeem te bouwen, ook geschikt voor kleine vliegtuigen. Deelnemers in dit Nederlandse project waren TNO-FEL, NLR en de TUDelft. Het project startte in 1988 nadat eerder meerdere specifieke studies waren uitgevoerd, onder andere met de Queen Air en Metro II laboratoriumvliegtuigen van het NLR. Begonnen werd met een definitiestudie, die eindigde in 1990 en leidde tot een succesvolle vlucht met een testversie van de radar met de naam PHARS (zie object 14270). De volgende stap, die leidde tot de uiteindelijke PHARUS begon in 1991. De eerste vlucht met een werkende PHARUS vond plaats in 1995, de 46ste en laatste in 2001. Het systeem had een resolutie van 3 meter. De foto laat een prototype zien van de gondel waarin het systeem was ondergebracht. De kast eronder maakt geen deel uit van dit systeem. With Remote Sensing, using radar, information on the surface of the earth is acquired from a remote location such as an aircraft or a satellite, irrespective of the presence of clouds. PHARUS used a specific type of antenna and processing, allowing to build a compact system which could be used on small aircraft. Participants in PHARUS development were TNO-FEL, NLR and TUDelft. The first part of the project was a definition study which started in 1988 after the completion of a series of specific studies, amongst others with the Queen Air and Metro II laboratory aircraft of NLR. This phase led to a successful flight in 1990 with a test version of the radar with the name PHARS (see object 14270); this test version . The next step, leading to an operational PHARUS, started in 1991. The first flight of an operational PHARUS took place in 1995, the 46th and last flight in 2001. The resolution of the system was 3 meter The picture shows a prototype of the pod in which the system was housed. The cabinet underneath is not part of this system. Referentie: [1] Jaarverslag NLR 1995, Capita Selecta , p. 104-110 Zie ook museumobject 14270 (prototype van de gondel voor PHARS) PHARUS = PHased ARray Universal Syntetic aperture radar |
2. |
Database nr.: 10230 = Museumnummer: 1023
Remote sensing scanner Infrarood Reconofax / Remote Sensing Camera Infrared Main Unit Reconofax Avionica -- Remote sensing (1967) [Singer] De infrarood scanner is de voornaamste sensor van de reconofax. Deze werd in de jaren rond 1980 gebruikt. The infra red scanner is the prime sensor of the reconofax. It was used around 1980. Zie ook object 11310 -;  |
3. |
Database nr.: 11310 = Museumnummer: 1131
Remote sensing Reconofax gondel / Remote Sensing Reconofax Pod Avionica -- Remote sensing [Fokker] De oranje gondel van de reconofax. De infrarood scanner staat op de tafel eronder. De gondel werd onder het Queen Air laboratoriumvliegtuig aan de romp bevestigd. The orange pod of the reconofax. The infra red scanner stands on the table below. The pod was fixed to the fuselage of the Queen Air laboratory aircraft. Zie beeldbankfoto's 00105 en 00214 Zie ook object 10230 |
4. |
Database nr.: 14270 = Museumnummer: 1427
Remote Sensing PHARS gondel mock up / Remote Sensing PHARS pod mock-up Avionica -- Remote sensing (1990) [NLR] zie object 10000 voor de betekenis van PHARS in het PHARUS project. see object 10000 for the role of PHARS in the PHARUS project. Zie ook museumobject 10000 (prototype gondel van PHARUS) PHARS = PHased ARray Research Synthetic aperture radar -;  |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 7 december 2023